Blogi

Juha Mikkola_1

Neljäs teollinen vallankumous: tekoäly

  • Blogi
  • Juha Mikkola
  • 13.11.2017
  • Digitalisaatio

”Käyttäkää edes kaksi tuntia ajastanne tutustumalla tekoälyn periaatteisiin.” Näillä sanoilla Risto Siilasmaan kannusti yrittäjiä paneutumaan tekoälyn mahdollisuuksiin ja uhkiin ”Kaski 2017” -kasvuyritystapahtumassa lokakuussa. Hänen puheenvuoronsa tarkoitus oli herätellä meitä suomalaisia tekoälyn nopeaan kehitykseen sekä siihen, miten se tulee muuttamaan yritysten toimintaa. Siilasmaan viesti oli selkeä: yrittäkää ymmärtää mitä mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa.

Nyt muutama viikko ”Kaski 2017”-tapahtuman jälkeen kirjoitan tätä blogitekstiä hotellissa San Franciscossa. Dreamforce-konferenssi on juuri päättynyt ja olen täysin myyty sille ajatukselle, josta Risto Siilasmaa pari viikkoa sitten puhui.

Dreamforce on jokavuotinen teknologiatapahtuma, jossa on mukana yli 170.000 yritysvierasta ja jonka pääjärjestäjä on maailman nopeimmin kasvava ohjelmistoyritys Salesforce. Yli 1 500 teknologiayritystä esittelee kymmenillä eri foorumeilla tuotteitaan ja palveluitaan neljän päivän aikana. Yritysjohtajat pitävät esityksiä tulevaisuuden teknologiamahdollisuuksista ja esittelevät uusia tuotteita ja palveluita. Dreamforce 2017 oli toinen käyntini tapahtumassa enkä tiedä parempaa näköalapaikkaa siihen, mitä maailmassa tulee tapahtumaan tuotteiden ja palveluiden osalta.

Tapahtuman tärkein viesti on ollut ns. neljäs teollinen vallakumous. Höyrymoottorin keksiminen 1700-luvulla, sähkön kehittäminen 1800-luvulla, tietokoneiden vallankumous 1990-luvulla ja nyt vain 27 vuotta edellisestä vallankumouksesta on syntymässä neljäs teollinen vallankumous, tekoäly.

Tekoäly tulee muuttamaan lähes kaikkia teollisuuden aloja. Lääketiede, automaatio/robotiikka, nanoteknologia, IoT ja autoteollisuus ovat kaikki esimerkkejä aloista, joissa tekoälyn käyttö on jo jokapäiväistä arkea. Myös perinteisenä pidetyt alat ovat siirtymässä tekoälyn hyödyntämiseen. Rengasfirmojen uusissa tuotteissa on paljon antureita, jotka keräävät tietoa ajokäyttäytymisestä. Tämän ansiosta rengasfirmat pystyvät paremmin varautumaan rengasrikkoihin ja kehittämään tuotteitaan eteenpäin. Dreamforcessa oli näkyvästi mukana myös hissiyhtiö Kone, jonka hissit kommunikoivat ihmisen kanssa ja keräävät tietoa ihmisten liikkumisesta. Adidas sen sijaan esitteli kenkiä, joissa on lukuisia antureita, joiden avulla räätälöidään ihmisille täydellisesti sopivia kenkiä 3D- printtauksen avulla. Adidaksen pääjohtaja kehui, että heidän panostuksensa tekoälyyn on auttanut heitä voittamaan merkittävästi markkinaa viimeisen vuoden aikana.

Tekoälyn hyödyntämiseen liittyy myös huolenaiheita, jotka koskevat ihmistä itseään. Johtaako kehitys siihen, että ihmiset ovat entistäkin vähemmän vuorovaikutuksessa toistensa kanssa? Tuleeko sosiaalinen syrjäytyminen kasvamaan ongelmaksi? Salesforcen pääjohtaja piti puheenvuorossaan ihmisen roolia keskeisenä kaiken tämän kehityksen kanssa. Hän korosti yritysten sosiaalista vastuuta, tasa-arvoa ja hyväksyntää yhä tärkeämpinä mittareina osana kehitystä. Salesforce onkin kuuluisa hyvin vahvoista ihmisarvoista huolimatta siitä, että se on yksi tekoälyn suurimpia hyödyntäjiä.

Siilasmaan voimakas kehotus suomalaisille yrittäjille tutustua tekoälyn mahdollisuuksiin ei tullut päivääkään liian aikaisin. Kalifornian piilaakson yritykset Salesforce mukaanlukien ovat panostaneet siihen jo vuosia ja yritykset kuten Google, Amazon, Facebook, Apple ja Tesla investoivat yhtä paljon tekoälyn kehittämiseen kuin koko muu maailma yhteensä. Näiden yritysten tarkoitus ei ole jäädä hyödyntämään tekoälyä omassa toiminnassaan vaan ne ovat muuttamassa kaikkia teollisuuden aloja, joista Tesla on hyvä esimerkki autoteollisuudessa. Toinen esimerkki on verkkokauppa Amazon, joka osti 14 miljardilla yhden Yhdysvaltojen suurimmista ruokakauppaketjuista tarkoituksenaan rakentaa kokonaan uuden tavan myydä elintarvikkeita tekoälyä hyödyntämällä.

Tekoäly on huikea mahdollisuus yrityksille, jotka ymmärtävät panostaa siihen; samalla se on suuri uhka niille yrityksille, jotka eivät sen mahdollisuuksia näe. Me CapManissa heräsimme muutostrendiin sijoittamalla pääomia suomalaiseen ohjelmistorobotiikkayritykseen nimeltä Digital Workforce Services Oy (DWS). Vuosi sijoituksen jälkeen voin todeta, että en ole ollut koskaan mukana suomalaisessa palvelufirmassa, joka kasvaisi yhtä nopeasti kuin DWS. Muutos tapahtuu nopeasti ja 5-10 vuoden sisällä elämme hyvin erilaisessa maailmassa. Siihen sopeutuminen vaatii tekoälyyn paneutumista juuri nyt.

Juha Mikkola

Managing partner, CapMan Growth Equity

Kommentit

UKK – Tapahtumat ja valmennukset

Kysymys #1

Kuinka voin perua ilmoittautumiseni?

Ilmoittautumisen voi perua veloituksetta 10 vuorokautta ennen tilaisuutta. Peruutus tapahtuu ilmoittautumisen vahvistusviestistä (sähköpostiviesti) linkillä tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen jasenpalvelu@perheyritys.fi

Kysymys #2

Kuinka ilmoittaudun tilaisuuksiin?

Tapahtumiin ja valmennuksiin ilmoittautuminen tapahtuu aina kyseisen tilaisuuden sivulta, tulevat tilaisuudet on listattu tapahtumakalenteriimme.

Halutessasi voit olla myös yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen jasenpalvelu@perheyritys.fi.

Kysymys #3

Laskutus

Tilaisuudet laskutetaan jälkikäteen jäsenyritykseltä, mikäli muita laskutustietoja ei ole annettu. Ensisijaisesti laskutamme verkkolaskuna.

Tilaisuudet, joissa on alennettu osallistumismaksu, mikäli samasta yrityksestä osallistuu useampia henkilöitä, laskutetaan samalla laskulla.

strat-kump
fennia_100x200px
elo_logo
op_100x200px
pwc_100x200px
yhttyo-kump
capman_100x200px
sek_100x200px