Blogi

Tommi_Pelkonen_SEK

Propagandaa ja valeuutisia – mitä ihmettä?

  • Blogi
  • Tommi Pelkonen
  • 11.10.2017
  • Vastuullisuus

Olemme eläneet vuosikymmeniä Suomen Ihmemaassa, jossa maailmaankuvaamme on ohjannut pyrkimys totuuteen. Koulussa, liike-elämässä, perheissämme. Totuudesta poikkeaminen on ollut synti. Pahe, josta rangaistaan.

1940-luvulla juorupuheen tukahduttaminen oli kriittistä. Sensuuri seuloi viestejä ja viestijöitä. Vakoiltiin ja vastavakoiltiin. Sanomisia suodatettiin ja kontrollia kiristettiin tarpeen mukaan. Sama linja jatkui sodan jälkeisinä vaaran ja YYA:n vuosina. Puhuttiin suomettumisesta. Oliko kaikki valehtelua, vääristelyä vai tosiasiat tunnistanutta älykästä viestintää?

Nykyaika lähestyy yhä enemmän ääriolosuhteiden aikaa. Sananvapaus on uhattuna, suljettu someryhmä kerrallaan. Yhdysvaltain, Kiinan ja itänaapurimme kehitys muistuttaa meitä siitä, mitä tarkoittaa sellainen aika ja maailma, jossa kontrolli on elämän, vapauden ja pahimmillaan kuoleman asia.

Miksi olen tästä nyt erityisen kiinnostunut? Siksi, että markkinointi juontaa juurensa juuri 1930-luvun propagandaoppeihin. Markkinoijalla on käytössään kolmen kategorian vaikuttamiskeinoja: 1)  draama ja tarinankerrontaa 2) houkuttelu ja koukuttaminen sekä 3) mielipide vaikuttaminen ja painostaminen (ml. propaganda). Kaikki markkinointikampanjat rakennetaan näitä keinoja yhdistellen.

Nykyistä some-aikaa leimaavaa on se, että juuri propagandaan viittaavien keinojen käyttäminen on lisääntynyt dramaattisesti viime vuosina. Niin julkisella kuin kaupallisella sektorilla. Meitä pyydetään liittymään ”kansanliikkeisiin”, vaihtamaan some-kuviamme edustamaan arvoja, protestoimaan, osallistumaan mielenosoituksiin netissä ja oikeassa maailmassa, vastustamaan valtalinnaketta, ajamaan juuri sen vaikuttajan asiaa, joka nyt viestii, järkyttävästikin. Tämä on lähes poikkeuksetta modernia propagandaa.

Digimaailma vyöryttää klikattavaksi päivä päivältä nerokkaampaa ja rajumpaa materiaalia, kampanjoita puolesta ja vastaan – ääripäitä korostaen. Turrummeko, alistummeko, uskommeko? Mihin tämä johtaa? Totuus on sodan ensimmäinen uhri.

Perheyrittäjän näkökulmasta on syytä pitää pää kylmänä ja oppia kysymään avainkysymys: Kuka tästä hyötyy ja miten? Kun vaikuttamiseen käytetään yhä rajumpia keinoja, miten me selviydymme ja erotumme? Lähdemmekö mukaan, tuommeko arvomme esiin uudella tavalla? Otammeko kantaa yhteiskunnallisiin ilmiöihin? Tartummeko mahdollisuuksiin vai jatkammeko passiivisina tarkkailijoina? Miten tämä kaikki vaikuttaa juuri minun toimialaani ja yritykseeni?

Meidän on kyettävä kiteyttämään entistä paremmin omat avainviestimme a) yhteiskunnallisista, b) oman asiakaskunnan ja henkilöstön ja c) oman yritysjohdon ja omistajuuden näkökulmista. Kyettävä sanomaan juuri oikeat asiat oikeissa foorumeissa oikeilla näkökulmilla. Varautumaan uusiin kriiseihin.

Me emme enää elä pohjolan lintukodossa, propagandan tavoittamattomissa.

Kenen joukoissa seisot – nyt ja jatkossa? Jutellaanko lisää ihan kasvotusten?

SEK

Tommi Pelkonen

Strategiajohtaja

SEK

UKK – Tapahtumat ja valmennukset

Kysymys #1

Kuinka voin perua ilmoittautumiseni?

Ilmoittautumisen voi perua veloituksetta 10 vuorokautta ennen tilaisuutta. Peruutus tapahtuu ilmoittautumisen vahvistusviestistä (sähköpostiviesti) linkillä tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen jasenpalvelu@perheyritys.fi

Kysymys #2

Kuinka ilmoittaudun tilaisuuksiin?

Tapahtumiin ja valmennuksiin ilmoittautuminen tapahtuu aina kyseisen tilaisuuden sivulta, tulevat tilaisuudet on listattu tapahtumakalenteriimme.

Halutessasi voit olla myös yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen jasenpalvelu@perheyritys.fi.

Kysymys #3

Laskutus

Tilaisuudet laskutetaan jälkikäteen jäsenyritykseltä, mikäli muita laskutustietoja ei ole annettu. Ensisijaisesti laskutamme verkkolaskuna.

Tilaisuudet, joissa on alennettu osallistumismaksu, mikäli samasta yrityksestä osallistuu useampia henkilöitä, laskutetaan samalla laskulla.

strat-kump
fennia_100x200px
elo_logo
op_100x200px
pwc_100x200px
yhttyo-kump
capman_100x200px
sek_100x200px