Blogi

Kuva1

Työhyvinvointi on se tekijä, jolla tulokset saavutetaan

  • Blogi
  • Pia Aulaskoski
  • 27.09.2017
  • Vastuullisuus

’’Hyvinvoiva henkilöstö on yrityksen paras kilpailuetu’’ on usein kuultu, jopa kliseinen lauseenparsi työhyvinvoinnista puhuttaessa. Vaikka lausetta kuuleekin usein, on tärkeää pitää mielessä, että väite on varsin paikkansapitävä.

Kun yrityksessä haetaan kasvua, tuottavuutta tai hyvää laatua asiakaspalveluun, tarvitaan motivoitunutta, tervettä ja hyvinvoivaa henkilöstöä. Tällöin työhyvinvointi on se tekijä, jolla nämä tulokset saavutetaan. Työhyvinvointi on tärkeä osa yrityksen henkilöstöriskinhallintaa. Kun työhyvinvointia johdetaan suunnitelmallisesti, voi yritys myös paremmin – on vähemmän sairastavuutta, vähemmän poissaoloja, pienempiä työterveyshuollon kuluja ja työkyvyttömyyteen liittyviä kustannuksia. Usein työhyvinvoinnin ajatellaan olevan vain tukitoiminto varsinaisen liiketoiminnan ohella. Strategisia tavoitteita saavuttaakseen yrityksen on mietittävä, miten se saa henkilöstön työskentelemään tavoitteiden mukaisesti, ja siinähän työhyvinvointi on avainasemassa.

Yhteistyössä kohti paremmin voivaa henkilöstöä

Vaikka liiketoiminnan tavoitteita tavoitellaankin usein yrityksen sisäisin voimin, vaativat työkyky- ja työhyvinvointiasiat pitkäjänteistä yhteistyötä eri tahojen välillä. Työkykyasioissa on tärkeää osata hyödyntää monia eri osapuolia, kuten Eloa ja työterveyshuoltoa ja ottaa työntekijä itse vahvasti mukaan keskusteluun. Toimiva yhteistyö on työhyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää.

Tänä syksynä Elo on lanseerannut uusia sähköisiä työkaluja työkykyjohtamisen tueksi. Me Elossa olemme apuna tunnistamassa työhyvinvoinnin kipukohtia asiakasyrityksissämme ja kohdentamassa toimenpiteitä näiden ehkäisemiseksi ja parantamiseksi. On tärkeää olla prosessissa mukana alusta loppuun, eikä puuttua vain, kun ongelmia ilmenee. Kun yrityksessä on tarvittavat tietotaidot ja työkalut henkilöstön työhyvinvoinnin varmistamiseksi, pystytään työkykyongelmiin puuttumaan jo varhaisessa vaiheessa.

Kaikilta työkykyongelmilta ei huolellisella varustautumisellakaan voida aina välttyä, jolloin on tärkeää hyödyntää yrityksen kumppaniverkostoja. Yhteydenottoa ei kannata aristella. On tärkeää muistaa, että työntekijöiden hyvinvointi ja työkyky on yhteinen intressi yrityksen, sen työntekijöiden, työeläkeyhtiön ja työterveyshuollon välillä.

 

Pia Aulaskoski
Työhyvinvoinnin kehittymispäälikkö ELO

UKK – Tapahtumat ja valmennukset

Kysymys #1

Kuinka voin perua ilmoittautumiseni?

Ilmoittautumisen voi perua veloituksetta 10 vuorokautta ennen tilaisuutta. Peruutus tapahtuu ilmoittautumisen vahvistusviestistä (sähköpostiviesti) linkillä tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen jasenpalvelu@perheyritys.fi

Kysymys #2

Kuinka ilmoittaudun tilaisuuksiin?

Tapahtumiin ja valmennuksiin ilmoittautuminen tapahtuu aina kyseisen tilaisuuden sivulta, tulevat tilaisuudet on listattu tapahtumakalenteriimme.

Halutessasi voit olla myös yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen jasenpalvelu@perheyritys.fi.

Kysymys #3

Laskutus

Tilaisuudet laskutetaan jälkikäteen jäsenyritykseltä, mikäli muita laskutustietoja ei ole annettu. Ensisijaisesti laskutamme verkkolaskuna.

Tilaisuudet, joissa on alennettu osallistumismaksu, mikäli samasta yrityksestä osallistuu useampia henkilöitä, laskutetaan samalla laskulla.

strat-kump
fennia_100x200px
elo_logo
op_100x200px
pwc_100x200px
yhttyo-kump
capman_100x200px
sek_100x200px