Ajankohtaista

Millainen on hyvä tarina? 5 vinkkiä

  • Uutinen
  • 18.12.2017

5 vinkkiä hyvään perheyritystarinaan

Nykyisessä nopeasykkeisessä mediaympäristössä kyky vedota tunteeseen ja löytää toimiva tarina on ehkä tärkeämpää kuin koskaan maailmanhistoriassa – tehokas tarina on mediahälyssä oikotie ihmisen sieluun. Perheyrityksissä on paljon tarinoita, mutta osaavatko perheyritykset kertoa niitä?

tarinan_valta

Puhetaidon kouluttaja, kirjailija ja teologian tohtori Juhana Torkki keskustelutti Perheyritysten liiton jäseniä tarinasta ja tarinan kerronnasta. Löysimme seuraavia hyvän tarinan tunnuspiirteitä:

  1. Kerro selkeästi!

Albert Einstein sanoi: Jos et osaa selittää asiaa 6-vuotiaalle, et ymmärrä sitä itse. Hyvä tarina on yksinkertainen ja siinä on selkeä rakenne: alku, mielenkiintoinen keskikohta ja loppu. Tarinassa on aina jännite: hyvä ja paha tai ongelma ja ratkaisu.

  1. Ota asiakkaan näkökulma!

Hyvä tarina tempaa seuraajansa osaksi tarinaa ja siihen on helppo samaistua. Asiakas haluaa päästä mukaan tarinaan. Siksi sen on oltava ihmisen kokoinen, ei paperin makuinen. Hyvä yritystarina ei kerro tapahtumista, vaan ihmisistä.

  1. Herätä tunteita!

Hyvä tarina herättää ajatuksia, tunteita ja mielipiteitä. Se jättää muistijäljen puhutellen seuraajansa arvoja, asenteita, tunteita, intuitiota ja alitajuntaa. Ilman tunnekytköstä ei ole tarinaa.

  1. Käytä kuvia!

Ajatteluamme hallitsevat arkkityyppiset kuvat. Haluamme kuulla esim. tarinoita, joissa edetään ryysyistä rikkauksiin, pieni viaton voittaa ison pahan, päähenkilö on heikon puolella vahvempaa vastaan tai tavallisen kansan puolella tai kapinallinen haastaa jämähtäneen vanhakantaisen systeemin. Tekstitkin väläyttävät kuvia mieleen, esim. vertauskuvat tuovat asian lähelle.

  1. Älä julista, palvele!

Torkki neuvoi, että älä puhu tuotteestasi, vaan siitä, miten se palvelee asiakasta. Tärkeämpää kuin kertoa tarina on koskettaa ihmisiä.

Tarina on yrityksen dna, joka näkyy kaikessa. Torkin mielestä yrityksen tarina välittyy parhaiten asiakaskohtaamisissa: mitä ja miten yrityksen työntekijä viestii yrityksestä, sen palveluista ja asenteistaan työnantajaansa kohtaan. Yrityksen tarinan paras kertoja on asiakas ja toiseksi paras henkilöstö.

Millaista tarinaa perheyrityksesi luo? Ota käyttöön Perheyritys-merkki ja kerro tarinasi!

Krista Elo-Pärssinen
Perheyritysten liitto

strat-kump
fennia_100x200px
elo_logo
op_100x200px
pwc_100x200px
yhttyo-kump
capman_100x200px
sek_100x200px