Jäsenyys

Perheyritys -merkki

Suomalainen perheyritys -merkki on uudistunut!

Perheyritysten liitolle Broman Groupin aloitteesta luotu perheyritysmerkki kokee kevyen faceliftin, kun merkki uudistetaan niin, että se palvelee jäsenyrityksiä entistä paremmin viestimään monikanavaisesti siitä, että kysessä on suomalainen perheyritys.

Uudistunut Perheyritysmerkki lanseerataan käyttöön Yrittäjän päivänä. Merkin voi ottaa käyttöön vaiheittain ja se korvaa nykyisen merkin paino- ja pakkaustuotteissa pitkällä aikavälillä, mutta esimerkiksi yrityksen nettisivuille uuden merkin voi ladata helposti vaikka heti!

Perheyritysmerkkiä lähdettiin uudistamaan alkuvuodesta 2023 yhteistyössä merkkiä aktiivisimmin käyttävien jäsenyritysten toiveita kuunnellen, kartoitushaastattelujen pohjalta. Suomalainen perheyritys -merkkiin toivottiin nykyistä toteutusta selkeämpää kuvaa, luettavuutta myös pienessä koossa esim. pakkauksissa ja toisaalta säilytettävänä ominaisuutena toivottiin perheeseen sekä suomalaisuuteen selkeästi viittaavaa visualisointia.

Toteutustyöhön kumppankiksi valikoitui palkittu suunnittelutoimisto Kuudes.

 

Mistä perheyritysmerkissä on kysymys:

 

1. Suomalainen perheyritys -merkki on Perheyritysten liiton jäsenille suunniteltu graafinen tunnus.

2. Merkin avulla jäsenyritykset voivat viestiä asiakkailleen vastuullisesta, yli sukupolvien ulottuvasta kotimaisesta omistajuudesta.

3. Suomalainen perheyritys -merkki on ollut Perheyritysten liiton jäsenten käytössä vuodesta 2014. Alkuperäisen merkin ideoijana toimi Broman Group

4. Merkin visuaalisuus uudistetaan 2023 ja julkaistaan käyttöön 5.9.

5. Uudistettu merkki on aikaisempaa selkeämpi, monikäyttöisempi ja erottuvampi.

 

Mistä perheyritysmerkissä on kysymys ja missä sitä käytetään?


1. Suomalainen perheyritys -merkki on Perheyritysten liiton jäsenille suunniteltu graafinen tunnus.
2. Merkin avulla jäsenyritykset voivat viestiä asiakkailleen vastuullisesta, yli sukupolvien ulottuvasta kotimaisesta omistajuudesta.
3. Suomalainen perheyritys -merkki on ollut liiton jäsenten käytössä vuodesta 2014.
4. Merkin ilme uudistettiin ja otettiin käyttöön 5.9.
5. Uudistettu merkki on aikaisempaa selkeämpi, monikäyttöisempi ja erottuvampi.

 

Olkaamme ylpeästi suomalaisia perheyrityksiä!

 Suomalainen perheyritys -merkki on Broman Groupin aloitteesta syntynyt, kaikille Perheyritysten liiton jäsenille tarkoitettu merkki. Merkki symboloi kotimaista omistajuutta, pitkäjänteisyyttä, yli sukupolvien kurkottavaa toimintatapaa ja vastuullisuutta – arvoja, jotka sisältyvät tuhansien suomalaisten perheyritysten toimintatapaan. Vuonna 2014 lanseerattua merkkiä käyttää jo yli sata jäsenyritystämme. 
 

Vahva arvopohja ja vastuullinen toimintatapa ovat selvä kilpailuetu yhä useammalle perheyritykselle.

Myös asiakas ja kuluttaja valitsee mielellään kotimaisen tuotteen tai palvelun, aina kun voi – kunhan vain tietää, että se on suomalainen. Suomalainen perheyritys -merkki on erinomainen keino viestiä asiakkaille ja sidosryhmille, että yrityksen toiminnasta vastaavat kasvolliset omistajat.  

Perheyritykset kehittävät suomalaista osaamista ja pitävät maamme kilpailukykyisenä. Suomalaisista perheyrityksistä voi tuntea tervettä ylpeyttä. Joka päivä.  

Perheyrittäjyys on sydämen asia.  

 

 

Merkin käyttö

Kaikki Perheyritysten liiton jäsenet saavat maksutta käyttöönsä Suomalainen  perheyritys -merkin. Kotimaista omistajuutta, kannattavaa kasvua, pitkäjänteisyyttä, yli sukupolvien kurkottavaa toimintatapaa ja vastuullisuutta symboloiva merkki on jo yli sadan jäsenyrityksemme käytössä.  

Ota merkki käyttöösi jäsenportaalissa 

 

Ohjeita käyttöön

Yritys voi käyttää merkkiä esimerkiksi markkinointi- ja pakkausmateriaaleissa, mainonnassa, uutiskirjeissä ja sähköpostin allekirjoituksessa. Merkki soveltuu sekä painotuotteisiin, että digitaaliseen käyttöön.

Perheyritysten liitto ylläpitää luetteloa merkin käyttöoikeuden saaneista perheyrityksistä. Merkki on maksuton. Saat tarkemmat ohjeet merkin käytöstä merkkihakemuksen yhteydessä.

 

Tutustu merkillisiin perheyrityksiin >>

Katso graafinen ohjeisto

Tiesitkö?

  • 1.
    Perheyrityksiin liittyy myönteisiä mielikuvia. T-Median tutkimuksen (2017) mukaan suomalaiset pitävät perheyritysten tuotteita ja palveluja hintansa arvoisina.
  • 2.
    Kansainvälisten tutkimusten mukaan asiakkaat liittävät erityisesti kuluttajamarkkinoilla perheyrityksiin luotettavuuden, asiakassuuntautuneisuuden, sosiaalisen vastuun ja aitouden.
  • 3.
    Perheyritykset houkuttelevat töihin erityisesti henkilöitä, jotka arvostavat pitkäjänteisyyttä, lojaalisuutta ja vahvaa kulttuuria. Perheyritykset nähdään myös hyvinä työnantajina, jotka kohtelevat työntekijöitään hyvin ja tasapuolisesti.

Lue myös nämä