Uutishuone / Perheyritystarinat

Kun yrityksen kasvu on elinehto, oikeiden osaajien merkitys korostuu

Kirjoittanut Krista Elo-Pärssinen KTT, johtava asiantuntija, Perheyritysten liitto

Julkaistu 14.02.2024

Verman Holding Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Janne Vertasen isä Seppo perusti Vermanin vuonna 1987.

"Isä työskenteli pitkään lääkealan kansainvälisissä ja kotimaisissa yhtiöissä. Kyllästyttyään toimitusjohtajana silloisen työnantajayhtiön omistajien keskinäiseen kiistelyyn hän ryhtyi yrittäjäksi. Vermanin ensimmäinen tuote oli Lactrase laktaasientsyymikapselit laktoosi-intoleranssin oireiden ennaltaehkäisyyn."

Alussa Verman edusti muiden valmistamia tuotemerkkejä. 2000-luvulle tultaessa Verman lanseerasi omia tuotteitta. Näistä ensimmäinen suurempi tuote oli Minisun D-vitamiini. Lisää omia tuotteita lanseerattiin tiuhaan tahtiin. Seuraavaksi Heinix-, Rela- ja Melarest-brändeistä tuli varsin nopeasti markkinajohtajia. 

2010-luvulla kasvua kiihdytettiin yritysostojen avulla. Näin vahvistettiin asemia muissa pohjoismaissa ja nykyään Vermanilla on tytäryhtiöitä myös Keski-Euroopassa. Oma tuotanto yhtiöön tuli urheiluravinteita valmistavan Leader Foodsin oston kautta.

Operatiivisen toiminnan lisäksi Verman harjoittaa myös sijoitustoimintaa. Vuonna 2019 konsernirakennetta uudistettiin niin, että sijoitustoiminta eriytettiin Verman Holding -nimellä toimivaan emoyhtiöön ja ydinliiketoiminta jatkaa tytäryhtiönä Oy Verman Ab -nimellä muodostaen oman alakonserninsa. 

Kasvuhaluja ja -kipuja

Vertasen perheen tavoitteena on pitkäjänteisesti kehittää ydinliiketoimintaa terveys- ja hyvinvointialalla sekä tehdä siitä kansainvälisempää. Sijoitustoiminnan tavoite on sotakassan kartuttaminen mahdollisia tulevaisuuden yritysostomahdollisuuksia silmällä pitäen.

Vermanin suurimmat kilpailijat ovat kansainvälisiä jättiyrityksiä, kuten Bayer ja GSK sekä lokaaleilla markkinoilla paikalliset vahvat toimijat kuten pörssiyhtiö Orion Suomessa.
"Meidän on ollut pakko kasvaa, jotta yhtiö ei olisi jättimäisille kilpailijoille nyrkillä tapettava. Meillä on nyt Suomessa brändiportfoliossamme parikymmentä tavaramerkkiä, joista todella moni tappelee markkinajohtajuudesta tai on jo markkinajohtaja", kertoo Janne Vertanen. 

Yrityksen kasvun eri vaiheisiin liittyy erilaisia kasvukipuja. Niiden selättämiseksi on tärkeä löytää osaajia niin operatiiviseen organisaatioon kuin myös yhtiön hallitukseenkin.

Jannen mielestä perheyritysten vahvuus on verkostoituminen ja sparraaminen keskenään. Toisilta perheyrittäjiltä voi aina kysyä vinkkejä.
"Keskustelut ovat aina hyvin voimaannuttavia. Muiden menestystarinoista voi aina oppia. Toki myös vastoinkäymisistä ja niiden ratkaisemisesta on hyvä vaihtaa ajatuksia verkoston kanssa." 

"Meidän on ollut pakko kasvaa, jotta yhtiö ei olisi jättimäisille kilpailijoille nyrkillä tapettava"

- Janne Vertanen

Ulkopuolista asiantuntemusta

Vermanin operatiivista liiketoimintaa on johtanut perheen ulkopuolinen toimitusjohtaja vuodesta 2013 lähtien. 
-  En pyöri toimiston käytävillä häiritsemässä. Menen toimistolle vain silloin kun on sovittu kokouksia. Näin huolehdimme hyvän hallintotavan toteutumisesta. Olen kuitenkin aina tarvittaessa käytettävissä, mikäli toimitusjohtaja tai joku muu organisaatiosta tarvitsee pallotteluseinää.

Verman Holdingin hallituksessa vaikuttaa perheen kolme sukupolvea sekä yksi perheen ulkopuolinen jäsen tuomassa sijoitusalan vankkaa osaamista. Ydinliiketoimintaa harjoittavan Oy Verman Ab:n hallituksessa perheenjäsenistä on mukana vain Janne Vertanen.
- Olen käyttänyt paljon energiaa siihen, että operatiiviseen yhtiöön saatiin ammattihallitus. Kaikilla hallituksen jäsenillä on toimitusjohtajakokemusta. Jättäydyin rivijäseneksi, kun löysin itseäni paljon pätevämmän puheenjohtajan.

Seuraava polvi jo mukana

Verman Holdingin omistaa Janne 22­–27-vuotiaiden lastensa Jonin, Miron ja Mean kanssa.
"Meillä on hyvin samanlaiset näkemykset. Haluamme kasvaa, kansainvälistyä, viedä yhtiötä eteenpäin ja tehdä siitä koko ajan parempi kuin mitä se on nyt. Lapset saavat kuitenkin itse valita oman polkunsa ja kannustan heitä myös hankkimaan kokemusta perheyhtiön ulkopuolelta."

Janne Vertaselle on selkeää myös hänen roolinsa omistajana.
"Olen pyrkinyt siihen, että katseeni on strategiakauden yli eli mietin paljon seuraavia yritysostoja ja millaisia synergioita pitää lähteä hakemaan." 
Perheyrittäjyys on Jannelle elämän tarkoitus.Perheyritystä rakentaessa pystyy jättämään oman kädenjälkensä. Kun seuraava sukupolvi jatkaa siitä, niin rakennetaan toivottavasti todella pitkällä aikavälillä jotain pysyvää.

FAKTALAATIKKO

Janne Vertanen, 51-vuotias

1995-2006       myynti- ja markkinointitehtäviä, Oy Verman Ab
2006-2013       Toimitusjohtaja, Oy Verman Ab
2014­–2019      Hallituksen puheenjohtaja, Oy Verman Ab
2019–                  Hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja, Verman Holding Oy

  •  

Oy Verman Ab -konserni myy ja markkinoi lääkkeitä, ravintolisiä sekä terveydenhoidon laitteita ja tarvikkeita. 

  • Tunnettuja brändejä: Minisun, Rela, Melarest, Heinix, Bethover, Acidal, Bioteekki, Leader
  • Liikevaihto n. 73 milj. €
  • Henkilöstö 160
  • Toimintaa kahdeksassa maassa.
  • Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2012
Asiasanat
Hallitustyö Johtaminen Omistajuus